Diastáza II. – rozhovor s jedinou držitelkou Tupler Technique licence v Česku

O diastáze si dneska popovídám s člověkem u nás v Česku zřejmě nepovolanějším: Andreou Čechurovou, držitelkou licence TuplerTechnique (více v předchozím článku o diastáze). Andreu přivedly k zájmu o Tupler techniku vlastní problémy s rozestupem. Zkusila ji na sobě a výsledky této metody ji natolik nadchly, že se rozhodla přinést ji i k nám. Absolvovala školení přímo u zakladatelky tohoto programu a dnes úspěšně pomáhá ženám se stejnými komplikacemi, jakými dřív trpěla i ona.

 

          Proč by si ženy měly zjistit, zda (ne)trpí diastázou?  U koho se vyskytuje nejčastěji?

Pokud se ženy po porodu dostanou zpět na svoji původní váhu, cvičí cviky na „core“ a přesto jim zůstává velké bříško, je zde velká pravděpodobnost, že mohou mít diastázu. Většinou ženám vadí hlavně vzhled vystouplého bříška, často i vystouplého pupíku, který byl dříve zapadlý. Diastáza ale s sebou přináší také riziko zdravotních problémů. Břišní svaly totiž tvoří opěrný systém pro záda a orgány. Pokud ale dojde k rozestupu, oslabuje se opěrný systém pro záda a orgány, tvořený při rozestupu pouze slabou vazivovou tkání namísto svaloviny. Diastáza břišních svalů potom způsobuje hlavně bolesti páteře, trávicí potíže a riziko vzniku kýly. Diastáza má také souvislost s problémy pánevního dna. Diastázu mohou mít děti, muži i ženy. Nejčastěji jí ale trpí ženy po porodu, v důsledku velkého tlaku rostoucí dělohy na vazivový pruh, který spojuje přímý břišní sval. Špatné tlačení při porodu může stav také ještě zhoršit.

Je dobré se ale vyšetřit i před těhotenstvím, nebo během něho, protože diastáza také stěžuje tlačení při porodu. V důsledku rozestoupení přímých břišních svalů již děloha nemá oporu ve svalech, ale pouze ve slabém vazivu a tak se její horní část začne naklánět dopředu. To má za následek, že se také děložní čípek posouvá z pozice, kdy směřoval dolů a navazoval na vaginální kanál do boční orientace. Může být tedy i jedním z důvodu císařského řezu. A co se týká estetiky, při diastáze je také těhotenské bříško mnohem větší, na kůži je tedy vyvíjen mnohem větší tlak a to může připět ke vzniku strií.

Dá se diastáze předejít? Jak?

Je třeba přitahovat příčný břišní sval k páteři před každým pohybem nebo silovou aktivitou a vyhnout se pozicím a pohybům, kde je fyzicky nemožné udržet příčný břišní sval u páteře jako např. sklapovačky, sedylehy, Pilates 100 apod – tedy pozice, kdy v leže odlepíme ramena od podložky. Zaměřit se hlavně na posilovaání středu těla neboli „ core“. Během těhotenství platí stejná pravidla, je třeba posilovat příčný břišní sval (ideální jsou cviky TuplerTechnique) a je dobré se též naučit správně tlačit pro nastávající porod. Pokud žena během těhotenství zjistí, že se jí začíná dělat rozestup, pak je určitě dobré začít s TuplerTechnique co nejdříve a pokusit se rozestup během těhotenství zmenšit, nebo alespoň udržet co nejmenší. Pokud uz rozestup mam,lze ho uplne vylecit? Ano, diastázu lze kdykoliv uzavřít metodou TuplerTechnique.

Prozradíte nějaký jednoduchý cvik,který lze při diastáze provádět během každodenních činností?

Na tuto otázku nelze takto jednoduše odpovědět. TuplerTechnique je úspěšná hlavně svou komplexností, je třeba dodržovat všechny 4 kroky programu, které jsou pro dosažení výsledku stejně důležité:

1. Cviky v sedě a leže

2. Stahování pásem Tuplertechnique

3. Zapojování příčného břišního svalu při všech denních aktivitách a životních funkcích

4. Správné vstávání, lehání a sedání

Pokud by čtenářka začala pouze provádět doporučený cvik, nebude úspěšná, protože jí budou chybět ostatní kroky programu a nebude rozumět celé „filosofii“ metody.

Jak jste se o Julie Tupler dověděla co obnášelo získání certifikátu k výuce její metody?

Poté co jsem rok po porodu neúspěšně bojovala s bříškem, které stále vypadalo jako ve 4. měsíci těhotenství, přestože jsem již byla na své původní váze a vyzkoušela spousty cviků, jsem nejdřív zjistila, že mám rozestup přímých břišních svalů. O tomto zdravotním problému jsem slyšela poprvé v životě. Bohužel ale nebylo žádné řešení, lékaři většinou konstatují , že se s tím nedá nic dělat a že jediné řešení je invazivní plastická operace břicha. Jednoho dne jsem na internetu narazila na metodu Američanky Julie Tuplerové a koupila jsem si balíček pro domácí použití s instruktážním videem, příručkou a speciálním rehabilitačním pásem. Výsledkem metody jsem byla tak nadšená, že jsem se rozhodla ji přínést k nám do Česka navzdory mé zcela odlišné profesi. Cesta k získání licence a spuštění projektu nebyla vůbec snadná. Julie Tuplerová dává licenci jen odborníkům, tedy lékařům, fyzioterapeutům a certifikovaným osobním trenérům. Nejdříve jsem tedy musela absolvovat 3 měsíční rekvalifikační kurz na instruktora fitness. Poté jsem teprve mohla začít s 2 měsíčním online kurzem u Julie Tuplerové zakončený osobním školením , testem a ústní zkouškou přímo u Julie v New Yorku. Bylo také nutno přeložit všechny materiály do češtiny a nechat je vyrobit.

Je možné, že se rozestup „spraví“ po porodu sám od sebe?

To si bohužel nemyslím. Naopak se ve své praxi setkávám s tím, že si ženy rozestup ještě zhorší nevhodným cvičením a nevědomostí jak chránit již oslabené natažené vazivo.

Děkuju za rozhovor.

p.s. pokud by vás Andreina práce zajímala víc, podívejte se na její stránky www.tuplertechnika.cz

 

Tagy:
Marie Korseltová
Miluju pohyb. Učím ženy, jak se k němu dokopat, udělat z něj přirozenou a příjemnou součást svých běžných dnů a cítit se díky tomu skvěle! Můj příběh najdete tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *