Co začít posilovat první po porodu: šikmé břišní svaly

Víte, jak přesně zjistit, kde máte uložené šikmé břišní svaly? Prozradím vám zaručený recept: popadněte kosu a pusťte se do nejbližšího trávníku!

Přesně to jsem udělala včera na naší zahradě. Dneska se namožené svaly připomínají při každém pohybu. Vzala jsem to jako znamení a místo malého hýžďového svalu, o kterém jsem chtěla psát původně,  pátrám a píšu o šikmém břišním. (Zajímají vás i jiné svaly břicha? Mrkněte sem!)

Odborníci doporučují posilovat šikmé břišní svaly už 6. den po porodu. V těhotenství nebyly tak namáhané jako přímé břišní svaly a pomůžou nám zpevnit nejen břicho, ale i celou horní polovinu trupu.

Naše tělo je prostě jako románová sága na pokračování. Nikdy nekončí a pořád překvapuje! Čím víc si toho sama o sobě zjišťuju, tím víc mě to zajímá…( A taky mám pak problém se ke svému tělu chovat špatně: ignorovat ho, neposlouchat, cpát do něj kde co. Prostě optimální metoda k udržení disciplíny!

Tady  máte šikmé břišní svaly se vším všudy!

Na základnu!

Šikmé břišní svaly máme vnitřní a vnější. Tvoří dvě vrstvy smyček, které začínají na bederní páteři a dolních žebrech, jdou směrem dopředu dolů (zhruba ve směru žeber, jako ruka do kapsy), zabírají do sebe přímý břišní sval (obcházejí ho ze strany „od střev“ a „od kůže“) a na protilehlé straně se zase vrací zpět.

Taky jste jako malí stavěli domečky a když měla nějaká stěna držet „na fest“, přitloukli jste několik prkýnek našikmo? Stejně postupoval konstruktér našeho těla: povrchová a hluboká vrstva směřují dolů směrem k pánvi – šikmo a pod různými úhly.

Tím, že se svalová vlákna kříží, mohou poskytnout dostatečně stabilní a pevnou oporu – pokud je správně zatěžujeme. (K tomu jak posilovat se dostaneme za chvíli.)

Šikmé břišní svaly jsou vlastně stavěné na to, aby byly pořád lehce zpevněné. Odborně řečeno mají trvale udržovat svalové napětí. Spolu s kostrou slouží jako  základna pro pohyb končetin. Takže „svoje šikmé“ používáte např. když jedete na kole, běžíte, hrajete tenis…atd.

„Nic z toho nedělám, ale hodně chodím!“

Jestli si teď říkáte něco takového, mám špatnou zprávu. Obyčejnou chůzí se „šikmáky“ moc nenadřou a ani neposílí. A začnou ochabovat a slábnout. To se děje i v případě, že máte pohybu hodně, ale neprovádíte ho správně.  (například když jezdíte na kole prohnutí v bedrech s vystrčeným břichem, při běhu zatínáte ramena, pobíháte kolem dětí a zvedáte hračky ze země s nezpevněným středem těla atd.)

Svaly našeho těla jsou k sobě navzájem solidární a když jeden z nich nepracuje, převezme jeho práci jiný. V tomhle případě vzpřimovač bederní páteře. Jenže ouha! Chudák vzpřimovač tohle prostě nezvládne. Je přetížený, začne se zkracovat a (samozřejmě) bolet.A naše páteř na tom není líp. V tom lepším případě to prostě pěkně bolí, v horším můžou začít vyhřezávat plotýnky a jiné nepříjemnosti.

Jasně, takže budeme posilovat!

Velmi správně! Ale jak?

Na internetu na vás vyskočí tisíce možností, jak posilovat. Málokdy vám ale zároveň poradí, jak cvik provádět správně.

Jak teda?

 Zkusím to líp vysvětlit na jednom klasickém cviku na šikmé břišní svaly, tzv. metronomu.

Výchozí pozice je v lehu na zádech. Nohy zvednete do pravého úhlu k podlaze. Pomalu pokládáte nohy k zemi střídavě na jednu a na druhou stranu. Snažíte se zachovat pravý úhel mezi břichem a stehny. A teď to pozor.

  • bedra musí zůstat přilepená k podlaze
  • ramena, ruce i svaly šíje jsou uvolněné
  • obě lopatky zůstávají na podložce

Nejlíp uděláte, když si metronomy zacvičíte a uvědomíte si, které svaly pracují a které máte naopak uvolnit. Stejné svaly pak budete zatínat/uvolňovat i při jiných cvicích na šikmé břišní svaly.

Jestli vás zajímají další tipy, jak správně cvičit, podívejte se na můj eBook „5 tipů pro správné cvičení“!

Takže pokud to s tou kosou nedopadne, můžete si zacvičit podle mého videa. Pokud budete mít pocit, že se prohýbáte v bedrech, položte si nohy na zem. Chcete si přidat? Natáhněte nohy nebo si vemte do ruky láhev s vodou!

A nezapomeňte mi napsat, jak vám cvičení šlo!

 

Marie Korseltová
Miluju pohyb. Učím ženy, jak se k němu dokopat, udělat z něj přirozenou a příjemnou součást svých běžných dnů a cítit se díky tomu skvěle! Můj příběh najdete tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *